fredag den 14. august 2015

Strik i ret - er det lige dig? - og 4 forskellige kantmasker i retstrik


Jeg har flyttet min blog til pernillecordes.com Du er meget velkommen til at kigge forbi. Mvh Pernille 


Indimellem har jeg indtryk af at retstrik er lidt forkætret.

 "Så nemt skal det heller ikke være", sagde en kunde til mig. Hun efterlyste en helt enkel baby cardigan. "Hvis der er lidt ret- og vrangmønster, så går det an".

Retstrik er meget simpelt - for simpelt måske? Men det har en vis lækkerhed og en dejlig struktur. Jeg tænker helt enkle cardigans til baby/børn og måske også en til kvinder. Hvad mener du? Holder retstrik eller er det for enkelt? Behøver alt være svært for at give et flot resultat?

 Jeg er nemlig blevet lidt inspireret til at lave nogle enkle designs i retstrik til min kommende vinterkollektion 2015. Gerne med raglanærmer, som jeg synes er så flotte. 




Videre har jeg strikket 4 forskellige eksempler på kantmasker til retstrik. Kantmasker er gode til at give en afsluttende finish - og så giver det noget hold i kanten, som ikke opnås hvis kanten strikkes ret.

Du kan lave en lille prøve med de 4 metoder og selv se, hvordan det bliver. Brug et hvilket som helst maskeantal.

A. Den tyske metode

Pind 1 (RS): 1 r, strik til sidste m, løft sidste m løs af (som til vrang*) med garnet bag arb
Pind 2: 1 vr, strik til sidste m, løft sidste m løs af (som til vrang) med garnet foran arb
Gent disse to pinde.

B: Den franske metode

Pind 1 (RS): løft første  m løs af (som til ret*)  strik til sidste m, slut med 1 r
Pind 2: løft første m løs af (som til vrang) strik til sidste m, slut med 1 vr
Gent disse to pinde.


C: Den engelske metode

Pind 1 (RS): løft første  m løs af (som til ret*), strik til sidste m, løft sidste  m løs af (som til ret)
Pind 2: 1 vr,  strik til sidste m, slut med 1 vr
Gent disse to pinde.

D: Kæde kantmaske


Pind 1: løft første m løs af (som til vrang) med garnet foran arb, nu med garnet bag arb r p ud.
Gent denne p

* Hvad betyder: Løft masken løs af som til ret - løft masken løs af som til vrang?
 (på engelsk slip the stitch knitwise eller purlwise)

Når du løfter masker løs af kan du indsætte højre pind fra den ene eller anden side. Det gør en forskel for hvordan masken kommer til at  vende.

Løft masken af som til ret = løft m af ved at indsætte højre pind fra venstre side af masken (ligesom hvis du skulle strikke den ret)  og løft så m over på højre pind uden at strikke den

Løft masken af som til vrang = løft m af ved at indsætte højre pind fra højre side af masken (ligesom hvis du skulle strikke den vrang)  og løft så m over på højre pind uden at strikke den



Min favorit kantmaske er helt klart kæde kantmasken

Fordele

  • den er nem at huske - det samme gentages på hver pind
  • masken lægger sig pænt langs kanten 
  • maskerne bliver ens i begge sider (det har betydning, hvis begge sider mødes som på en cardigan)
  • masken giver det bedste hold
  • masken fylder ingenting dvs den tæller ikke med, så der skal ikke slås ekstra masker op

Har du en anden måde at strikke kantmasker på, som du synes fungerer rigtig godt ? eller har du strikket den lille prøve med de fire metoder, så kom gerne med dine kommentarer her.

Rigtig god strikkelyst!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar